BROAGER.DK
BROAGERLAND OG BYENS DIGITALE SAMLINGSSTED

Nyheder

At flyve til månen havde været nemmere

26-09-2018


Gerhard Jacobsen: Nu kan vi deltailplanlægge. (Foto: Kristian Pallesen)

Indtil for fire år siden: Sagde man cykelfærge, så sagde man også Henrik Vestergaard. Sådan var det.

Utrætteligt forsøgte han fra Flensborg at slå døre ind for at få en færge. Men for fire år siden gav han stafetten videre.

Siden har der stået Gerhard Jacobsen, Brunsnæs, på projektet – med støtte fra Jan Jessen fra BIB Landsbylaug.

- På et møde på Iller Slot for fire år siden fik jeg fortalt, at der sad fem mand og ventede på en projektleder. Jeg har endnu ikke mødt de andre, siger Gerhard og trækker på smilebåndet.

Vi sidder på terrassen ved hans dobbelthus på Illerstrandvej med den skønneste udsigt over vandet for at snakke det videre arbejde med at få cykelfærgen Elephanten i drift i juli næste år. Han ved, at politikerne i Langballig har fortrudt deres afvisning før sommerferien.

Men vi venter med at bringe omtalen til i dag onsdag den 26. september 2018, efgter at byrådet i Langballig  i aftes endeligt besluttede, at  cykelfærgen er velkommen til at lægge til i Langballigau. 

- Den sidste sten er ryddet af vejen! Nu kan jeg ikke få øje på, hvad der skulle forhindre os i at lykkes med at indsætte cykelfærgen i en toårig test på strækningen fra Egernsund via Marina Minde til Brunsnæs og videre til Langballigau – og retur, siger Gerhard Jacobsen.

Han virker mere fokuseret end lettet, selvom fire hårde år er gået med at få projektet på skinner.

- Vi har finansieringen på plads, stort set, og skal nu forhandle med Sønderborg Kommunen om de sidste knaster. Vi har et mundtligt tilsagn fra Søfartsstyrelsen. Og nu skal en lang række ting sættes i gang, så alt klapper i juli næste år.  

Ikke kun lokalt men regionalt skal borgerne jo vide, at færgen sejler. Vi skal også have lagt fartplan, måske to ture om formiddagen og to om eftermiddagen. Vi kan måske tilbyde grupper chartersejlads om aftenen. Og en enkelt dag om ugen laver vi måske tursejlads fra Broagerland til Flensborg. Vi skal genoplive en tur med ”E spritter”, som i hvert fald de ældre husker som en skøn oplevelse.

Alle ideer om færgens drift skal derfor nu på bordet. Alle interessenter skal jeg have samlet om de mange praktiske spørgsmål. Noget så ”enkelt” som billetsalget skal afklares, så folk kan bestille en billet. Det er allerede i løbet af de næste par måneder, alt skal være aftalt, så ruten kan blive markedsført bredest muligt, fortæller Gerhard Jacobsen.

- Hvordan har du oplevet processen, hvor du gang på gang er mødt på modstand og har skullet passere forhindringer?

- Jeg troede ikke, det var så svært. At flyve til månen havde været nemmere, tror jeg.

Jeg er rundet ud af det private erhvervsliv, har en logistikuddannelse, har arbejdet med opsøgende salg til storkunder og været med til at starte en virksomhed op i Kolding.

Kontrasten til det private erhvervsliv er myndigheders langsommelighed og mødet med folk, der er tøvende og bange for at lave en fejl. De tøver derfor også med at give et svar. Og det er næsten det værste, for vi er afhængige af svar for at komme videre, siger Gerhard og kigger ud over vandet. Han tænker på, hvor enkelt han oplevede spritbådenes sejlads i sin tid.

Styrker turismen

Helt så enkelt vil publikum måske ikke opleve cykelfærgen de første to år. For i første omgang investeres ikke i terrorsikring. Derfor må der kun sejles med 12 cyklister Fra Brunsnæs til Langballigau og omvendt. I dansk farvand må færgen have 36 ombord. Fra Egernsund til Brunsnæs og omvendt fra Brunsnæs til Egernsund må der altså være 36 ombord.

- Begge strækninger bliver med ca. en halv times sejlads, og jeg tror på, at rigtig mange turister vil få lyst til at sejle med, nogle på hele strækninger, andre kun i dansk farvand.

Allerede nu igangsættes næste fase, som er at få bygget og indrettet en Solar-katamaran, som kan indsættes fra 2021 i en længere periode, fra 1. juni til 1. september.

Fakta:

Økonomien og de juridiske formelle pligter er forankret i BIB Landsbylaug. En 10-årig aftale om at bruge anlægsbroen i Brunsnæs er indgået med Holger Horne. En toårig aftale om sejlads med Elephanten er indgået med ejeren. Se mere om færgen og dens tidligere virke som kommende cykelfærge fra Dragør til Linmhamn ved at klikke her.

 

 


Hoved sponsorer

Sponsorer

 

Broager.dk