BROAGER.DK

Nyheder

Cykelfærgens frivillige bliver besætningsmedlemmer

13-01-2020

Pauli Jørgensen - aktiv frivillig på cykelfærgen.

Pauli Jørgensen, frivillig hjælper på cykelfærgen mellem Broagerland og Langballigau, har nu som pensionist opnået samme ret til at sejle, som han havde og gjorde som ung.

- Jeg har fået en sundhedsattest, og det betyder, at jeg i år bliver en del af besætningen under kaptajnens kommando, og det glæder jeg mig til. Vi holder derfor ikke ferie i juli og august. Da skal jeg være hjælper på cykelfærgen, fortæller han. Og det samme gælder for 19 andre, som også i år vil bidrage til, at alle passager på cykelfærgen får en rigtig god oplevelse i sommer.

- For cykelfærgen betyder udstedelse af sundhedsattesterne, at vi kan tage én passager mere med end sidste år, hvor de frivillige sejlede som passager, fordi de ikke havde en sundhedsattest. I år er de frivillige en del af besætningen, og det er vi rigtig glade for, siger manden bag cykelfærgen, Gerhard Jacobsen, Iller Strandvej.

Pauli Jørgensen sejlede som ung et år med skibet Dragør Mærsk. – Jeg var færdig med skolen en tirsdag, skrev til A. P. Møller onsdag, fik svar torsdag formiddag og skule stille i København allerede kl. 20 samme dag. Mine forældre var lidt rystede over, at det skulle gå så hurtigt, men de så mig igen efter 12 måneder. Så var jeg hjemme igen.

Da jeg kom tilbage til Europa gik jeg fra borde med besked om, at jeg burde blive i land og tage mig en uddannelse i stedet for at blive på søen som ufaglært. Jeg vil tro, at halvdelen af besætningen på 35 mand ikke kunne gå i land.

Men jeg gjorde det. Og blev el-installatør, for før jeg tog ud at sejle, søgte jeg en læreplads som elektriker, men der var ikke nogen plads at få. Og mine forældre undlod at fortælle mig, at fik få dage efter afrejsen alligevel kunne have fået lærepladsen, fortæller Pauli Jørgensen og glæder sig over, at han fik det første år efter skoletiden på søen. – Det var utrolig lærerigt. Du blev meget selvstændig. Jeg lærte af klare mig selv.

Efter nogle år i el-branchen blev jeg sælger, også af produkter til skibe, så på den måde kom jeg også tilbage til A. P. Møller, som var kunde.

- Hvad fik dig til at melde dig som frivillig på cykelfærgen sidste år?

- Jeg læste pressemeddelelsen om, at man manglede frivillige. Det lød da rigtig spændende. Jeg var lige blevet pensionist, og jeg blev tændt af det store engagement, der er omkring cykelfærgen. Jeg har også nu været ude med brochurer om cykelfærgen til campingpladserne, vandrerhjem og hoteller i kommunen, oplyser Pauli Jørgensen, som bor i Ketting.

På torsdag i denne uge ventes også de sidste otte af alle 20 frivillige at få udstedt sundhedsattesten.

- Attesten dokumenterer, at vi kan redde os selv og begå os på skibet efter kaptajnens ordre, bemærker Pauli Jørgensen.