BROAGER.DK
BROAGERLAND OG BYENS DIGITALE SAMLINGSSTED

Nyheder

Levende møde med transportministeren

14-12-2019


Jeg er bestemt tilfreds med fremmødet, siger lokalformanden.

Knap en snes fremmødte til dagens møde med transportminister Benny Engelbrecht på Broagerhus lørdag fik en levende indføring i både nationale og internationale initiativer på transportområdet, hvor den danske minister i denne uge var til møde i kredsen af transportministre, som var indkaldt til møde i Madrid i forbindelse med klimatopmødet.

En stor del af mødet på Broagerhus kom til at handle om forholdene for lastbiler og eksportchaufførerne, deres løn og arbejdsvilkår og EU's kommende nye regler, der skal minimere social dumping og føre til langt mere ordnede forhold i branchen i hele Europa. Men også indenfor de gældende regler efterlyser transportministeren en mere omfattende kontrol med, at reglerne om f.eks. lange hvil bliver tjekket mere intensivt. Han er på vej med et lovforslag, der ti-dobler bøden for de lange hvil til 10.000 kr. for chauffør og 20.000 kr. for vognmand.

- Men det kniber gevladigt med at kradse bøderne ind, og derfor går jeg med spændende overvejelser om at løse det problem, og det kommer i det nye år, oplyste ministeren

Benny Engelbrcht orienterede mere indgående om de nye EU-regler, og et par af mødedeltagerne fik en lang 3F-dialog om fagforeningens rolle og i visse sammenhænge måske manglende indsats for medlemmerne. Den debat gav faktisk ministeren ro til at nyde formiddagens rundstykke uden afbrydelser… Ja, altså indtil én bemærkede, at fagforeningsdebatten passende kunne fortsætte på 3Fs generalforsamling.

Den grønne omstilling og mulighederne for at udvikle et alternativ til diesel og benzin som brændstof er et fokusområde for Benny Engelbrecht, som oplyste, at det kan koste op til 10 mia. kr at producere et alternativ i stor skala.

Derfor er det interessant på den korte bane, om vi kan fly flybranchen, søfartssektoren og den danske vejtransportbranche til at gå sammen og lave en storskala produktion, og erklære sig parat til at aftage dette brændstof. For så kan vi virkelig knække kurven og måske være dem, der ikke kun kan producere vindmølle-energi men også kan præstere den teknologi, der skal til for at bruge overskudsstrøm til flydende brændstof. Hallo! Så bliver vi det nye Saudi Arabien, sagde transportministeren.
 

Smøl-iværksætter har fokus på Fremtidsfonden

- Danmarks fremtidsfond har 6 mio. kr. til forskellige projekter, og jeg vil gerne høre, hvad pengene skal bruges til. Kan pengene drejes over i transportsektoren, spurgte Jesper Thun, iværksætter i Smøl.

-Jeg har været med i arbejdet med fremtidsfonden, og tanken er at lave noget tilsvarende Vækstfonden og Transportkreditfonden. Hvad kan man bygge en forretning op omkring. Alternativt brændstof i storskalaproduktion kan vi være medinvestorer i. Lade-infrastruktur til el-biler, systemeksport af nye teknologier som nødvendigvis skal finansieres over en lang periode. Og meget andet, som vil føre til at udledning af mindre CO2, oplyste Benny Engelbrecht og fortalte om de to eksisterende færger fra Helsingør, som er ombygget fra diesel til el med det resultat, at de lavere energipriser finansierer omstillingen. I de fem minutter den lader i havnen, trækker den lige så meget strøm som 25.000 husstande i Helsingør.


Hoved sponsorer

Sponsorer

 

Broager.dk